Privacycommissie waarschuwt voor gratis wifi in winkels

Winkels mogen niet zomaar gegevens van klanten verzamelen via het gratis wifinetwerk. Daarvoor waarschuwt de Privacycommissie, schrijft De Tijd. Klanten moeten op voorhand hun toestemming kunnen geven.

Stel: u loopt wat rond in een winkelcentrum en tegelijk checkt u uw Facebookpagina op uw smartphone dankzij de gratis wifiverbinding. Op dat moment kunnen winkels gegevens van u verzamelen via "wifitracking". Dat is zelfs al mogelijk als uw smartphone of tablet gewoon een wifinetwerk zoekt zonder in te loggen... en zonder dat u zich daar bewust van bent.

"Wifitracking gebeurt via redelijk makkelijk beschikbare software. Mensen hebben graag gratis wifi en laten hun scanner de hele tijd zoeken. Aan de kracht van het signaal kan dan gemeten worden hoever de gebruiker van het wifipunt verwijderd is", legt Kris Aerts, hoofddocent aan de KUL-Technologiecampus Diepenbeek, uit.

"Grote winkels kunnen zo nagaan of mensen veel bij de droge voeding staan of bij cd's. Op die manier kunnen winkeleigenaars nadenken over hoe ze hun winkel het best kunnen inrichten. Wanneer mensen ook effectief inloggen, kunnen winkels ook contactgegevens krijgen en gerichte reclame opsturen."

"Eigenlijk een vorm van hacking"

Probleem: de meeste winkels die aan wifitracking doen, informeren hun klanten daar amper over. Laat staan dat klanten om toestemming wordt gevraagd. "We stellen vast dat men ervan uitgaat dat informatie via radiogolven vrij in de lucht zomaar kan gebruikt worden. Dat is niet zo. Wanneer men met zo'n systeem binnendringt, is dat eigenlijk een vorm van hacking", oppert Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie.

"Het meest elementaire dat winkels zo kunnen vast krijgen, zijn inderdaad de locatiegegevens. Het wordt interessanter als men weet wie daar is. Het wordt griezelig als men weet wat de opgeslagen inhoud is en die gaat lezen. Daar willen we voor waarschuwen."

Concreet wil de Privacycommissie dat klanten op voorhand goed worden geïnformeerd en dat hun toestemming wordt gevraagd. "Gebruikers van zulke tracking-systemen beseffen niet dat ze over de schreef gaan. Ze moeten de consumenten zeer goed uitleggen wat er precies wordt getraceerd en daar uitdrukkelijk de toestemming voor vragen."

"Niets te verbergen. Alles te beschermen"

Wat kunt u nu doen als u niet gevolgd wil worden? Simpel: zet de wificonnectie op uw smartphone of tablet af. Volgens informaticajournalist Guy Kindermans ligt de verantwoordelijkheid inderdaad in de eerste plaats bij de gebruiker.

"Sommige mensen willen altijd online zijn. Op dat moment moet je de afweging maken: ga ik voor het gemak van het internet en neem ik het er dan bij dat mijn gegevens potentieel gebruikt worden? Mensen moeten beseffen dat als ze online gaan, ze dingen gaan vrijgeven."

Daarboven geeft Kindermans een belangrijke tip mee. "Wees beschermd! Hou in godsnaam de basisbescherming goed op peil en installeer ook op je smartphone of tablet de basisbescherming qua antivirus. Mocht er dan informatie lekken, dan is die moeilijker te misbruiken."

Vooral grote winkelketens

In ons land is de techniek van wifitracking nog niet wijdverspreid. Vooral grotere winkelketens en banken werken ermee. De software is dan ook maar nuttig in winkels met een grote oppervlakte. Bovendien moet je achteraf ook nog eens aan de slag met de verzamelde gegevens en is er de technologische drempel voor kleinere handelszaken.

"Zij hebben daar inderdaad weinig baat bij", weet Kindermans. "Je moet in staat zijn om iets zinnigs met die data aan te vangen. Een caféhouder die gratis wifi aanbiedt, kent zijn publiek en weet wel wanneer hij happy hour moet aanbieden."

Meest gelezen