Buitenlandse Zaken lanceert registratietool voor wie buiten EU reist

Belgen die op verre reis vertrekken, kunnen zich voortaan registreren op een nieuwe website van Buitenlandse Zaken. Doet er zich ergens een ramp of incident voor, dan is het zo veel makkelijker om snel in contact te komen met de landgenoten ter plaatse. Bovendien laat het systeem ook toe om vooraf waarschuwingen of informatie te verspreiden, bijvoorbeeld over stakingen of betogingen.
AP2014

De hele registratie duurt slechts enkele minuten. Op travellersonline.diplomatie.be geef je een reeks persoonlijke gegevens in, zoals je naam, rijksregisternummer, gsm-nummer en mailadres, maar uiteraard ook om de plek waar je heen reist. Voorts kan je onder meer een contactpersoon in België en zelfs je verzekeringsgegevens toevoegen. Twee weken na je terugkeer wordt alles gewist.

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders verwacht heel wat van het systeem. "Alleen al dit jaar hadden we de aardbeving in Nepal, de onrust in Burundi en de aanslagen in Tunesië", bracht hij in herinnering. "Na die incidenten van de laatste maanden is nogmaals gebleken dat snelheid zeer belangrijk is." Doet er zich een ramp voor, dan kan Buitenlandse Zaken vrijwel meteen informatie versturen en desnoods contact opnemen met al wie zich geregistreerd heeft voor die plek.

Het initiatief bouwt voort op een eerste test vorig jaar, bij het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. Buitenlandse Zaken trekt dat nu open tot al wie buiten de Europese Unie reist, om rond de jaarwisseling ook reizen binnen de Europese Unie toe te voegen.

Reynders hoopt op een grote respons. Met jaarlijks 9 tot 11 miljoen reizen vanuit België en 400.000 tot 500.000 uitgereikte paspoorten, is de doelgroep immers erg groot. En elk jaar moeten de Belgische consulaire diensten wereldwijd toch zo'n duizend keer tussenkomen bij ernstige problemen. "Het is dus zeer belangrijk om voldoende info te hebben", besloot Reynders.

Meest gelezen