Meer klachten over hygiëne en voedselvergiftigingen, minder over roken

4.437 mensen hebben vorig jaar naar het meldpunt van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) gebeld met klachten over voedsel of de omstandigheden waarin het werd bereid. Dat zijn er 400 meer dan het jaar voordien.

In 2014 kwamen op het meldpunt 1.297 klachten binnen over de hygiëne van lokalen en personen, dat waren zo'n 50 klachten meer dan in 2013. Ook over de fabricage- en bewaarmethoden waren er klachten: 840 en dat waren er ook 40 meer dan in 2013. Onder de noemer voedselvergiftiging kwamen er 893 klachten binnen, en dat waren er 200 meer dan een jaar eerder.

Anderzijds krijgt het FAVV elk jaar minder klachten binnen over het overtreden van het rookverbod: in 2012 nog bijna 700 klachten, in 2014 nog een kleine 400 en vorig jaar een goeie 300. "Dit wijst erop dat niet-roken in een horecazaak als meer en meer sociaal aanvaard gedrag beschouwd wordt", zegt Herman Diricks van het FAVV.

22 procent van klachten bevestigd

Hoe oprecht de klager ook was bij het indienen van zijn klacht, ze blijkt enkel in 22 procent van de gevallen bevestigd te kunnen worden door een inspectie van het FAVV. "We willen hiermee geen uitspraak doen over de legitimiteit van de klacht", zegt Herman Diricks. "We stellen alleen vast dat onze inspecteurs maar in een minderheid van de gevallen objectieve aanwijzingen vinden over de gegrondheid van de klacht. Het is altijd mogelijk dat de aangeklaagde operator aanpassingen heeft gedaan tegen het moment van de inspectie."

Meldpunt

Consumenten kunnen met hun klachten over voedsel of de omstandigheden waarin het werd bereid terecht op het nummer 0800 13 550.

Meest gelezen