Vier nieuwe trajectcontroles op gewestwegen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft het licht op groen gezet voor vier nieuwe trajectcontroles en meer slimme camera's boven de weg. Die trajectcontroles komen allemaal op gewestwegen. "Daar moet het aantal verkeersdoden drastisch naar beneden", zegt Weyts in Het Nieuwsblad en De Standaard.

De nieuwe trajectcontroles komen op de R13 in Turnhout, de N18 in Balen, de N126 in Geel en de N42 in Oosterzele. "We kiezen voor die locaties omdat er veel verkeersslachtoffers vallen", zegt Weyts. "Ze staan bovenaan in de ranglijst. Op deze 4 locaties samen zijn de voorbije 5 jaar 6 doden, 20 zwaargewonden en 118 lichtgewonden gevallen. We hebben de verantwoordelijke politiezones daarover aangesproken. Zij willen het aantal verkeersdoden verminderen en ze investeren daarom mee in de nieuwe trajectcontroles."

De nieuwe portalen boven de weg kosten 250.000 euro en worden dit jaar al geïnstalleerd. Vanaf volgend jaar worden ze dan in werking gezet. Samen zullen ze 10,8 kilometer gewestwegen in het oog houden.

Omdat het zogenoemde ANPR-camera's zijn, die automatisch nummerplaten herkennen, kan de politie er ook geseinde auto's of niet-gekeurde voertuigen mee opsporen.

Er wordt gekozen voor gewestwegen omdat daar zowat de helft van de verkeersdoden vallen. Van de 715 verkeersdoden vielen er vorig jaar 108 doden op snelwegen. Op gewestwegen waren dat er bijna vier keer zoveel. Dat is te verklaren omdat daar vaak fietsers en voetgangers bij betrokken zijn. 

Niet meer op het rempedaal

In 2012 werd de eerste trajectcontrole in België ingevoerd, op het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Een jaar later kwamen de eerste trajectcontroles op gewestwegen, in Brasschaat en Brecht.

Daar waar ze werden ingevoerd, is het aantal ongevallen opvallend gedaald. Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren bijvoorbeeld gebeuren er 43 procent minder ongevallen en zijn er geen dodelijke slachtoffers meer gevallen. 

Trajectcontrole is veiliger omdat bestuurders verplicht zijn om structureel trager te rijden en niet meer wegkomen met even op het rempedaal te gaan staan voor de camera.

Meest gelezen