Belgische taxi-app nu ook in Brussel beschikbaar

De Belgische applicatie PickMeUp, om met de smartphone een taxi te bestellen, is nu ook in Brussel gelanceerd. Een 300-tal Brusselse chauffeurs maakt er intussen gebruik van. Het bedrijf achter de app werkt alleen met erkende chauffeurs en maakt zich sterk dat het alle sociale en fiscale wetten respecteert.

PickMeUp werd ontwikkeld door 2 jonge Gentenaars: Olivier de Clercq en Nelson Dheedene. Hun app creëert een netwerk van taxi's. Wie de smartphone-applicatie downloadt en installeert, ziet in realtime waar de dichtstbijzijnde taxi's zich bevinden. Je drukt op een knop en zodra de taxi je verzoek accepteert, weet je hoe lang je moet wachten, hoe de chauffeur eruitziet en met welke wagen hij of zij komt.

Als je plannen veranderen, kun je de chauffeur ook bellen via de app. Je kunt hem of haar markeren als favoriet voor je volgende rit. En je kunt beoordelingen geven. “Ook betalen is mogelijk”, zegt Olivier de Clercq. “Dat is voor de chauffeurs interessant omdat ze dan minder cash aan boord hebben. En tegelijk verlost hen hen van de technische problemen die ze nu soms hebben met de betaalterminals in de wagen.”

Nood aan modernisering

PickMeUp werkt alleen met officieel erkende taxibedrijven, een groot verschil met taxidienst Uber, waarmee ook particulieren een rit kunnen aanbieden. Veel taxichauffeurs zijn die dienst liever kwijt dan rijk, omdat het volgens hen concurrentievervalsing is. Voor particulieren gelden namelijk andere regels op het vlak van veiligheid, fiscaliteit en sociale bescherming.

De hevigheid waarmee de taxisector zich verzet tegen diensten als Uber getuigt soms van een erg conservatieve houding. Maar volgens de Clercq voelen de chauffeurs wel degelijk dat er nood is aan innovatie. “Klanten vragen almaar vaker om mobiele toepassingen.”

PickMeUp is sinds eind 2014 actief in Antwerpen en Gent. In Brussel wist het bedrijf in 3 weken een netwerk van zowat 300 chauffeurs op te zetten. Onder hen ook heel wat zelfstandigen. “We werken met kleine en middelgrote bedrijven tot 20 voertuigen. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld eCab van Taxis Verts. Ook kleinere spelers kunnen nu dus gebruikmaken van een elektronisch platform.”

Voor de chauffeurs houdt het gebruik van PickMeUp weinig in. Ze moeten alleen een smartphone aan boord hebben, worden gescreend en krijgen een half uur opleiding.

Groeistrategie

Dat PickMeUp naar Brussel komt, is een belangrijke stap in de groei van het bedrijf. “Brussel is een grotere stad en heeft een iets sterkere taxicultuur.” De oprichters betreuren wel dat de overheid weinig animo toont voor hun initiatief. Diensten als Uber hebben nochtans aangetoond hoe belangrijk het is om de regelgeving beter af te stemmen op het gebruik van nieuwe technologieën.

Meest gelezen