"Masters ook voor de klas in lager en kleuter­onderwijs"

De KU Leuven heeft een nota klaar om het beroep van leerkracht weer het aanzien en de glans van weleer te geven. Twee opmerkelijke punten: een 38-urige werkweek en het inzetten van leerkrachten met een universitair diploma in het lager en kleuteronderwijs. Dat heeft rector Rik Torfs uitgelegd in "Terzake".

"Wij dragen als universiteit een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs. Niet alleen voor het universitair onderwijs, maar ook voor bijvoorbeeld het lager onderwijs", begon Torfs zijn relaas. "Daarom hebben we een plan gemaakt, overigens met de steun van de hogescholen uit onze associatie en in overleg met de UGent. De nota is intussen overgemaakt aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V)."

38-urige werkweek

Een van de concrete punten in het plan is om een 38-urige werkweek te introduceren voor leerkrachten. "Uiteraard werken de meeste leerkrachten al meer dan 38 uur, maar volgens de publieke opinie is dat vaak niet zo. Wij willen een switch bereiken, waardoor niet langer wordt ingezoomd op lesuren." Leerkrachten hoeven dus niet 38 uur aanwezig te zijn op school, benadrukt Torfs.

Er zou volgens de KU Leuven ook een driedelige carrière moeten komen, met junior-, "gewone" en senior-leerkrachten. "We willen ruimte geven voor evolutie binnen de beroepsloopbaan. Een loopbaanperspectief moet namelijk voorkomen dat leraren uitgeblust geraken."

Masterdiploma's

In de nota van de KU Leuven gaat het echter nog verder dan dat. "We willen ook een aantal mensen met een universitair diploma kansen geven in het lager onderwijs, eventueel zelfs in het kleuteronderwijs. Je krijgt dan een grote variatie en een groot landschap waarin scholen zelf kunnen kiezen waar ze accenten leggen." Al benadrukt Torfs dat er in de nota niet gepleit wordt voor een nieuwe hiërarchie waarin diegenen met de masterdiploma's het voor het zeggen hebben. "We moeten tot een globale community komen."

Torfs erkent dat de universiteiten ook de hand in eigen boezem moeten steken. "Universiteiten hebben in het verleden niet altijd hun beste mensen in de lerarenopleiding gezet. Dat is nu veranderd." Daarnaast vindt Torfs dat de lerarenopleiding nu nog te lang is. Zo zouden studenten samen met hun vakopleiding en in dezelfde periode een educatieve master moeten kunnen behalen.

Kostenplaatje

Wat het totale kostplaatje van dat alles is? "Nul euro. Het is de bedoeling dat de financiering blijft zoals het is en dat scholen hun eigen accenten kunnen geven. Nutteloze dingen moeten echter worden geschrapt: papieren invullen die niemand leest, eindeloze rapporten voor inspectie..."

In zijn slotpleidooi stelde Torfs het duidelijk: "een samenleving die haar leerkrachten niet respecteert en niet uit haar beste mensen rekruteert, gaat uiteindelijk ten onder."

Meest gelezen