"NMBS kan met 1.300 spoormannen minder"
In de zogenoemde benchmarkstudie heeft adviesbureau McKinsey de NMBS naast de spoorbedrijven in Nederland, Zwitserland, Denemarken en Oostenrijk gelegd. Als men abstractie maakt van de eigenaardigheden binnen die spoorbedrijven, zou de NMBS het met 1.300 man treinpersoneel moeten kunnen stellen: 700 machinisten en 600 conducteurs minder.
Op een bestand van 3.000 voltijdse treinbestuurders en 2.500 treinbegeleiders is dat respectievelijk 21 en 24 procent minder dan er nu in dienst zijn. Maar deze cijfers zijn vooral theorie, want deze efficiëntiewinst is in de praktijk moeilijk te halen.
Traag
Vooral de lage gemiddelde snelheid waarmee de treinen in België rijden, 57 kilometer per uur, drukt de Belgische efficiëntiecijfers. Hierdoor kan het treinpersoneel namelijk gemiddeld minder kilometers afleggen dan in de landen waarmee wordt vergeleken in de studie. De treinen in België rijden gemiddeld trager omdat er veel werkzaamheden op het spoornet zijn.
Als de NMBS met 1.300 man minder personeel zou rijden, zou ze daarmee 53 miljoen euro besparen. Maar, zoals gezegd, is dit louter theorie én is de NMBS niet meteen van plan te snijden in het aantal machinisten en conducteurs, want die worden op dit moment volop aangeworven.
Onderhoud en overhead
Een grotere besparing valt te halen bij de onderhoudskosten. Hier zou de NMBS volgens de studie 63 miljoen kunnen besparen. Maar door de hoge ouderdom van de huidige treinstellen is dit niet in 1-2-3 te realiseren.
En een derde mogelijke besparing zit volgens de studie bij de zogenoemde overhead, de administratie. Hier zou 46 miljoen te besparen zijn door de administratie meer te centraliseren.