"NMBS werkt minder efficiënt dan andere Europese maatschappijen"

De NMBS haalt ruim 30 procent minder inkomsten uit zijn tickets dan de spoorwegmaatschappijen in de buurlanden. Ook de uitgaven liggen hoger omdat het materiaal van de NMBS veel ouder is dan dat in de buurlanden. Dat blijkt uit een vergelijkende studie die de NMBS heeft laten uitvoeren.

De inkomsten van de NMBS liggen per kilometer dat een trein rijdt lager dan in de buurlanden omdat de tickets te goedkoop zijn en omdat te veel mensen gratis of tegen verminderde prijs rijden. "Wij zitten hier in België op 6,4 eurocent per kilometer en in de buurlanden op gemiddeld 9,7eurocent per kilometer", zegt CEO Jo Cornu. "Als wij dat gemiddelde zouden halen aan inkomsten per reiziger/kilometer, zouden wij 330 miljoen euro meer inkomsten hebben".

Aan de uitgavenkant heeft de NMBS meer kosten per gereden kilometer, namelijk 17 eurocent tegenover 15 in de andere landen. Ook de "overhead" kosten, de kosten in de stations door de vele loketten,  liggen bij de NMBS hoger. Ten slotte blijkt uit de studie ook dat de bezettingsgraad van de treinen te laag is.

Meest gelezen