"Dringend meer wiskundigen nodig voor de klas"

Een te grote groep leerlingen haalt op het eind van het secundair onderwijs de minimumdoelen voor het vak wiskunde niet. Dat blijkt uit een peiling bij meer dan 5.600 leerlingen uit het zesde jaar. Het Belgisch Wiskundig Genootschap pleit daarom voor meer wiskundigen voor de klas.
AJ PHOTO / BSIP

Philippe Cara, wiskundeprofessor van de Vrije Universiteit Brussel en ondervoorzitter van het Belgisch Wiskundig Genootschap, noemt de resultaten van de peiling dramatisch. Uit eerder onderzoek bleek al dat de eindtermen wiskunde ook in de eerste twee graden te vaak niet gehaald worden.

Cara zegt dat een van de grootste problemen de achtergrond van de nieuwe wiskundeleerkrachten is. Minder dan twintig afgestudeerde wiskundigen in Vlaanderen kozen vorig jaar voor het onderwijs.

"Het is voor scholen bijna onmogelijk om nog wiskundigen aan te trekken, waardoor we langzaam maar zeker het hele wiskunde-onderwijs in de laatste twee jaar in handen geven van economisten, informatici, biologen en ingenieurs in alle vormen en kleuren", zegt Cara.

"Ik wil niet gezegd hebben dat zij incompetent zijn, maar in sommige van deze opleidingen is het aandeel wiskunde toch eerder bescheiden en het onderwijzen van wiskunde vergt ook bijzondere vaardigheden en een zekere achtergrondkennis."

Cara pleit voor een (avond)opleiding voor wiskundeleerkrachten met een andere achtergrond die hen didactisch en inhoudelijk bijschoolt. Ook vindt hij dat de wiskunde-opleiding aan de universiteiten zelf hervormd moet worden. Op dit moment duurt het zes jaar om wiskundeleerkracht te worden, terwijl vier jaar zou moeten volstaan. "Dat zou al heel wat meer studenten over de schreef trekken om voor een bachelor in de wiskunde te kiezen."

Crevits

Vlaams minister van Onderwijs Crevits geeft toe dat er een probleem is met de leerkrachten wiskunde in het secundair onderwijs. Ook zij ziet een oplossing in een verkorting van de studieduur.

"Het duurt nu soms meer dan zes jaar vooraleer je wiskunde leerkracht bent: vijf jaren om je master te halen en dan moet je nog eens die opleiding tot leraar volgen."

"We zouden moeten overwegen om die optie onderwijs binnen de master uit te breiden zodat studenten na vijf jaar meteen ook een volledige lerarenopleiding gevolgd hebben,waardoor die master hoogstwaarschijnlijk ook iets aantrekkelijk zal worden voor studenten", stelt Crevits.

Meest gelezen