Nog enkele dagen problemen bij het luchtverkeer

Het vliegverkeer in ons land verloopt momenteel aan 75% van de capaciteit na de stroomstoring van vanochtend. Volgens Belgocontrol zal dat wellicht nog enkele dagen zo blijven, wat nieuwe problemen voorspelt.
Op de luchthaven van Zaventem staan bedden voor gestrande reizigers.

Om 14 uur is het Belgische luchtruim opnieuw geopend, al was dat aanvankelijk slechts op 30 tot 40% van de normale capaciteit. Vanavond zijn bij Belgocontrol in Steenokkerzeel twee grote vrachtwagens met aparte stroomgeneratoren aangekomen.

Daardoor kon de capaciteit in de loop van de avond opgetrokken worden naar 75%. Volgens Dominique Dehaene van Belgocontrol zal dat de volgende dagen zo blijven en dat houdt in dat er ook dan nog hinder in het luchtverkeer zal zijn. Vanavond is wel beslist dat de vliegtuigen tot middernacht mogen opstijgen en landen om ten minste een deel van de achterstand in te halen.

De balans is al erg zwaar. In Zaventem zijn 200 vluchten geschrapt, 33 vluchten werden omgeleid naar luchthavens in de buurlanden. Zo'n 25.000 passagiers zijn getroffen, vaak zitten ze al urenlang vast op de luchthaven. In Charleroi werden 20 vluchten geannuleerd. Daardoor zaten 10.000 passagiers geblokkeerd in Charleroi of in het buitenland.

"Het aantal mensen hier groeit alleen maar aan", vertelt Saskia De Schutter op de luchthaven in Zaventem. "Ik heb mensen buiten zien slapen op het trottoir. Alles blijft wel wonderwel rustig." Het Rode Kruis heeft op Brussels Airport bedden geïnstalleerd voor gestrande passagiers: een 200-tal in de vertrekhal en een 50-tal in de transitzone.

BELGA

Stroomstoring vanmorgen

Om 9.45 uur vanochtend vond er een stoomstoring plaats bij Belgocontrol, waardoor de verkeerstoren niet langer operationeel was. Oorzaak zou een overspanning op het elektriciteitsnet zijn. Waarom de noodgeneratoren niet werkten, is nog niet duidelijk.

Even later werd de noodprocedure opgestart. Het vliegverkeer dat zich al in de onmiddellijke omgeving van de luchthaven bevond, is kunnen landen. "Daarna zijn we overgegaan tot een "clear of the sky"", zegt Dominique Dehaene van Belgocontrol.

Door de stroomstoring was er vier uur lang geen vliegverkeer mogelijk. De luchthavens van Zaventem en Charleroi lagen volledig plat, net als de kleinere regionale luchthavens. Overvliegend verkeer op grote hoogte, dat onder controle staat van Eurocontrol, was wel mogelijk.

De meeste aankomende vluchten werden afgeleid naar onze buurlanden. Onder meer de luchthavens van Maastricht, Rijsel en Luxemburg werden gebruikt. De passagiers zijn vervolgens met bussen naar België gebracht.

De vertrekkende vluchten werden geannuleerd of vertraagd. Brussels Airport raadt reizigers aan hun luchtvaartmaatschappij te contacteren voor meer informatie over hun vlucht. De wachtrijen aan de infobalies van de luchtvaartmaatschappijen in de vertrekhal van de luchthaven, groeiden stelselmatig aan. Onder meer bij Brussels Airlines, waar naar eigen zeggen tien- tot elfduizend reizigers getroffen zijn."

Luchtvaartmaatschappijen "verbijsterd"

Heel wat luchtvaartmaatschappijen zijn verbijsterd. Zij begrijpen niet dat een stroomstoornis als deze anno 2015 nog kan gebeuren en dat er geen werkende alternatieven zijn.

"Internationaal, bij de luchtvaartmaatschappijen en bij de passagiers zien we vooral ongeloof en toch wel verbijstering dat een normaliter beheersbaar probleem dergelijke implicaties kan hebben. Een grondig onderzoek dringt zich op want dit kunnen we niet nog een keer meemaken, zoveel is duidelijk", zegt Dieter Bruneel, voorzitter van het Airline Operators Committee (AOC).

Meest gelezen