"Met studie tot zeer objectieve cijfers over NMBS komen"

De NMBS gaat in een vergelijkende studie met andere Europese spoorwegbedrijven onder meer onderzoeken of het personeel wel hard genoeg werkt. Dat schrijft De Tijd. Op basis van objectieve gegevens uit de studie wil CEO Jo Cornu de spoorwegen moderniseren.

In de grote benchmarking-studie worden heel wat aspecten van onze spoorwegen onder de loep genomen en vergeleken: de tarieven, het materiaal, subsidies...

Maar de belangrijkste vraag is of het personeel wel hard genoeg werkt. Elke categorie bij het personeel, zoals seingevers, machinisten, conducteurs en administratie, wordt afzonderlijk bekeken.

In de krant De Tijd opperen bronnen van binnen het spoorbedrijf dat de productiviteit van het NMBS-personeel het grootste pijnpunt is. "Een belangrijk deel van het personeel zit tot 80 dagen per jaar thuis. Dat is onhoudbaar", klinkt het.

"Kritiek op ondermaatse productiviteit personeel kort door de bocht"

"Dat is veel te kort door de bocht", reageert Jean-Pierre Goossens van ACOD Spoor (zie kleine foto).

"Bij de NMBS staan een kleine 700.000 achterstallige compensatiedagen open. Dat betekent dat mensen 7 dagen op 7 gewerkt hebben, een dag rusten en dan weer moeten werken zonder hun verlof te kunnen opnemen. Als ze dan gaan kijken of die mensen wel voldoende werken, vind ik dat kort door de bocht."

Goossens klaagt al langer over een personeelstekort bij de spoorwegen en de vele overuren die het personeel daardoor moet presteren. Net vandaag schrijven verschillende kranten dat de NMBS onlangs gepensioneerde treinbegeleiders heeft gevraagd om opnieuw tijdelijk in dienst te treden, omdat de komende maanden veel personeelsleden hun verlof- en compensatiedagen opnemen.

ACV-Transcom is "verbaasd" over de kritiek op het personeel van de NMBS. "Past deze zwartmakerij in de hervormingsplannen van de regering?", vraagt de christelijke vakbond zich af. De bond zegt ook niet op de hoogte te zijn van de studie. "Indien er een dergelijke studie zou bestaan, wensen we hierover te worden ingelicht. Maar we wijzen er nu alvast op dat in een studie de cijfers en gebruikte elementen de juiste invulling moeten krijgen, want het ene spoorbedrijf is immers het andere niet."

"Kijken waar we naartoe willen met de NBMS"

Spoorbaas Jo Cornu wil met de studie vooral objectief kunnen vergelijken. Het is al langer bekend dat hij de NMBS wil moderniseren en hij hoopt ongetwijfeld dat dat beter zal lukken dan in het verleden als hij objectievere gegevens in handen heeft.

"Ik wil alle opinies uit het debat halen en komen tot zeer objectieve cijfers die door niemand in twijfel kunnen worden getrokken. Op basis daarvan moeten we kunnen zeggen: dat is de realiteit en daar willen we naartoe."

De resultaten van de studie worden al in juni verwacht. In die maand zou ook het moderniseringsplan van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) klaar moeten zijn. De Tijd vernam dat hogere tarieven bespreekbaar zouden zijn in het moderniseringsplan, op voorwaarde dat stiptheid, netheid en efficiëntie verbeteren.

Meest gelezen