Veertig nieuwe trams voor De Lijn

De Vlaamse regering trekt 97 miljoen euro uit om De Lijn te voorzien van nog eens veertig extra trams, bovenop de 48 die dit jaar worden geleverd. Toch zullen er ook daarna nog zogenoemde PCC-trams, uit de jaren zestig, blijven rijden in Antwerpen en Gent.
Nicolas Maeterlinck

De Canadese constructeur Bombardier levert dit jaar al 48 trams in Antwerpen en Gent. Daar komen er nu nog veertig bij: 24 voor Antwerpen en 16 voor Gent. Antwerpen krijgt een combinatie van gewone trams (32 meter) en extra lange (43 meter). Voor Gent worden enkel extra lange besteld, waarop 317 mensen kunnen plaatsnemen. De nieuwe voertuigen worden vanaf eind volgend jaar ingezet op de hoofdassen, zodat de capaciteit omhoog kan.

De nieuwe trams hebben klimaatregeling, veel ruimte voor kinderwagens en bagage, een lage vloer en grote ramen. De veiligheid wordt gegarandeerd door camerabewaking en een soft front vooraan de tram.

PCC-trams

Toch zullen ook daarna nog PCC-trams (Presidents' Conference Committee) uit de jaren zestig opduiken in het straatbeeld. De eerste PCC's werden in de jaren dertig gebouwd in de Verenigde Staten en na de Tweede Wereldoorlog kwamen ze ook naar Europa. De Antwerpse en Gentse "oudjes" kregen in de loop der jaren wel een aantal updates.

Momenteel rijden er nog 195 in de twee steden. Na de levering van alle nieuwe trams daalt dat aantal tot 153. Ze zullen dan vooral rijden als versterking in de spits.

Meest gelezen