Fietsontbijt op gewestgrens wil schot brengen in "Fiets-GEN"

Om meer schot te brengen in het "Fiets-GEN", het "gewestelijk expressnet" van goede fietsroutes tussen Brussel en de Rand, hebben enkele organisaties een fietstocht met ontbijt georganiseerd op de gewestgrens.

Twee delegaties fietsactivisten, in totaal zo'n 100 fietsers, zijn elkaar vanmorgen vanuit Halle en Brussel tegemoetgereden langs het kanaal. Met de actie vragen de organisatoren meer aandacht voor het Fiets-GEN, het Gewestelijk Expressnet van goede fietsroutes tussen Brussel en de Vlaamse Rand. De delegaties reden elkaar tegemoet aan het kanaal ter hoogte van de gewestgrens, waar ze samen ontbeten.

Ook Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) fietsten mee, net als medewerkers van Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Sint-Pieters Leeuw.

De fietstocht is een initiatief van Bral, de Fietsersbond, GRACQ, Regionaal landschap Pajottenland & Zennevallei en Grenzeloze Schelde. "Tegen 2025 werden ons 15 fietsroutes beloofd. Maar een aantal geplande investeringen en werken laat op zich wachten", vertelt Roel De Cleen van de Fietsersbond. "Vlaanderen en Brussel moeten de coördinatie op zich nemen en de neuzen van alle betrokken gemeenten in dezelfde richting zetten."

De gekozen kanaalroute is een prioriteit in het actieplan van minister Smet, die tegen 2020 een netwerk van afgescheiden fietspaden wil realiseren, waar ook de kleine ring deel van uitmaakt. Volgens Roel De Cleen heeft de kanaalroute het potentieel om dagelijks duizenden pendelaars naar Brussel te brengen. Maar enkele knelpunten verhinderen nog dat het echt een waardig alternatief wordt. "Een fietssnelweg met voortdurend onderbrekingen  is geen fietssnelweg", klinkt het. "Er zijn nog te veel zwarte punten."

"De fiets is de goedkoopste manier om mobiliteit mogelijk te maken. Maar in Vlaanderen gaat jaarlijks slechts 100 miljoen euro naar de fiets, terwijl het BAM-tracé drie tot vier miljard zou kosten. Een regionaal project is dus goed voor 30 tot 40 jaar fietsinvesteringen over gans Vlaanderen."

Meest gelezen