Geadresseerde reclame beu? Weigeren kan voortaan

Wie niet meteen gelukkig wordt van geadresseerde reclame van bepaalde bedrijven, heeft voortaan het recht om aan de afzender te vragen die niet langer op te sturen. Bedrijven die zich niet houden aan die vraag riskeren een boete tot 10.000 euro, zo schrijft Het Laatste Nieuws.
© Image Source, all rights reserved.

De federale regering heeft op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) 106 "onvolkomenheden" aangepakt in de huidige economische wetgeving. Volgens de minister gaat het om beslissingen "die het leven en ondernemen makkelijker moeten maken".

Een van die aanpassingen is het recht om geadresseerde post voortaan te weigeren. Momenteel sturen heel wat bedrijven reclame op naam, waardoor de postbode verplicht is die in de bus te steken. Ook wanneer je een sticker met "geen reclame" op je brievenbus hangen hebt.

Door een wetswijziging in 2012 had een consument niet langer het recht om aan de afzender te vragen het versturen te stoppen, wat nu is aangepast. Wie niet langer geadresseerde reclame van een bepaald bedrijf wil, kan nu wel aan de afzender vragen hem of haar uit hun adressenlijst te verwijderen.

Het bedrijf is verplicht om rekening te houden met de vraag van de consument. Zo niet riskeert het een boete van 26 tot 10.000 euro.

Meest gelezen