Bob-campagnes blijven bestaan in Vlaanderen

De vertrouwde bob-campagnes verdwijnen niet uit het straatbeeld. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid hebben een akkoord bereikt over de campagnes, die er voortaan komen in juni en december.

In maart dreigde na 20 jaar mogelijk een einde te komen aan de bob-campagnes, die door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn bedacht tegen rijden onder invloed. Aanleiding was de verplaatsing van de mediacampagnes van het federale naar het Vlaamse niveau, waar minister Weyts verkoos met een aanbesteding te werken. Het BIVV stelde dat het eigenaar is van het merk. Het deed een voorstel, maar had naar eigen zeggen nog geen antwoord ontvangen.

Minister Weyts startte los van die aanbestedingen gesprekken op met het BIVV over het gebruik van bob. Het zijn die gesprekken die nu een akkoord hebben opgeleverd. Vlaanderen gaat wat campagnes tegen rijden onder invloed betreft voort met bob. Vlaanderen heeft in het verleden al geld gepompt in de bob-campagnes, dus het zou niet slim zijn om een nieuwe campagne op te starten tegen rijden onder invloed en nog eens extra geld te investeren, zegt de woordvoerder van de minister.

Wat de andere aspecten van verkeersveiligheid betreft, bijvoorbeeld gordeldracht en overdreven snelheid, blijft de aanbesteding wel open en geldt het principe van de vrije markt, aldus nog de woordvoerder. Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen.

"Ik ben blij dat we bob aan boord houden voor de verkeersveiligheidscampagnes én tegelijkertijd ook kosten besparen", aldus nog minister Ben Weyts.

Meest gelezen