Taaltelefoon krijgt steeds minder vragen

De Taaltelefoon, de openbare taaladviesdienst van de Vlaamse overheid, heeft vorig jaar 4.720 oproepen behandeld. Die waren goed voor 5.559 taalvragen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2014 van de dienst Taaladvies. In 2013 telde de Taaltelefoon nog 5.005 oproepen voor 6.068 vragen. Het aantal behandelde vragen is in tien jaar bijna gehalveerd.
Copyright © Yosep Sugiarto 2007

Wie worstelt met een taalvraag, kan voor gratis advies terecht bij de Taaltelefoon. Die is elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 078/152025. Op woensdagen is de dienst ook telefonisch bereikbaar tussen 14.00 en 16.00 uur, behalve tijdens schoolvakanties. Vragen kunnen ook via de websites taaltelefoon.be en taaladvies.net, via e-mail, Twitter, Facebook, brief of fax gesteld worden.

Vorig jaar kwam 43,11 procent van de oproepen telefonisch bij de Taaltelefoon binnen, de rest werd elektronisch bezorgd. De website taaladvies.net, waaraan ook het Genootschap Onze Taal uit Nederland meewerkt, was vorig jaar goed voor 11 miljoen geconsulteerde pagina's en iets meer dan 5,4 miljoen unieke bezoekers. De Taaltelefoon behandelt de helft van de vragen die via die site gesteld worden.

Meest gelezen