Wetenschappers pleiten voor verplichte ICT-vakken in basisschool en secundair
"Ieder kind moet ICT-vaardig zijn. En dan gaat het om meer dan kunnen omgaan met een computer. Onze jongeren zouden op school echt moeten leren om computationeel, probleemoplossend te denken", menen Giovanni Samaey en Jacques Van Remortel. Samaey is docent aan de KULeuven en Van Remortel stond jarenlang aan het hoofd van het researchcentrum van telecombedrijf Alcatel. De wetenschappers gaan er ook van uit dat diepgaande ICT-kennis de jongeren zal wapenen voor maatschappelijke en ethische discussies rond technologie.
Vandaag zijn er alleen in het basisonderwijs en de eerste graad secundair specifieke ICT-eindtermen. Maar die slaan veeleer op digitale geletterdheid, leren omgaan met software. Alleen in het tso is ICT een volwaardig vak. "Pas als er duidelijke eindtermen zijn, zal er iets bewegen", aldus Samaey en Van Remortel. Ze zien de hervorming van het secundair onderwijs dan ook als het uitgelezen moment om de huidige koers te wijzigen.
Crevits neemt idee mee naar Vlaams Parlement
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de vraag meenemen in het debat in het Vlaams Parlement over de eindtermen, dat in de herfst begint. "De vraag naar ICT past daar zeker in."