"Hoofddoeken toelaten in scholen"

Het hoofddoekverbod in het onderwijs moet verdwijnen. Dat zegt de topman van het katholiek onderwijs. Lieven Boeve roept de andere onderwijsnetten op om het verbod ook te laten vallen. Eerder had Boeve al gezegd dat hij meer moslimleerkrachten wil inzetten in zijn net.
Reporters

“Ik pleit in het algemeen voor het toelaten van religieuze symbolen in de publieke ruimte, en dus ook van de hoofddoek”, lichtte Lieven Boeve toe in “De ochtend” op Radio 1. “Het gaat voor mij veel algemener, over religie en de publieke ruimte. Het hoofddoekenverbod is daar één element van.” Daarbij gaat het zowel om hoofddoeken bij leerkrachten als leerlingen.

In het katholiek onderwijs mag op dit moment elke school autonoom beslissen of ze een hoofddoekenverbod oplegt, en dat gebeurt volgens Boeve momenteel ook in vele scholen, “doordat men vaak een algemeen hoofddekselverbod heeft, maar in een aantal katholieke scholen zijn hoofddoeken wel toegelaten”.

“Ik wil vooral een maatschappelijk debat openen, omdat het te maken heeft met de wijze waarop wij neutraliteit verstaan en de wijze waarop wij toelaten dat religieuze symbolen in de openbare ruimte zichtbaar zijn. Want dat is vaak het argument om het niet toe te laten. Dus het gaat over welke maatschappij wij in de toekomst willen en hoe onze scholen daartoe bijdragen”, besluit Boeve zijn oproep.

Gemeenschapsonderwijs

De topman van het katholiek onderwijs doet dus een oproep om het debat met alle onderwijsnetten te voeren. In het gemeenschapsonderwijs GO! is er sinds 2013 een algemeen verbod op religieuze symbolen.

Boeve zegt dat hij met zijn oproep geenszins wil sneren naar de collega’s, want “zij staan ook voor dit debat, aangezien er onlangs een aantal uitspraken geweest zijn van de rechtbank die het algemeen verbod in vraag stellen.” Hiermee verwijst hij naar uitspraken van de Raad van State die het hoofddoekverbod op gemeenschapsscholen in Sint-Truiden en Dendermonde vernietigden.

Raymonda Verdyck, het hoofd van het gemeenschapsonderwijs, reageerde vanochtend meteen dat ze de oproep tot debat niet afwijst. "Wij hebben nooit gezegd dat wij geen maatschappelijk debat rond dit heel moeilijke thema wilden."

Tegelijk stelt ze vast dat het verbod in het gemeenschapsonderwijs de afgelopen twee jaren positieve effecten heeft gehad. “Door het wegnemen van het symbool is weer een open debat mogelijk gemaakt, waarin men respect heeft voor de ander en probeert te ontdekken welke mening de anderen erop nahoudt.”

Ze vindt het debat waar Boeve op aanstuurt dus vooral nuttig om de discussie binnen de scholen levend te houden, met wederzijds respect voor elkaars visie. Maar of dit het gemeenschapsonderwijs meteen tot andere gedachten zal brengen over het geldende verbod, is onwaarschijnlijk.

Dialoog

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) steunt de oproep van Boeve voor een breed maatschappelijk debat over religieuze symbolen in de publieke ruimte. "Ook scholieren vragen respect voor de rechten van alle jongeren," zegt VSK-voorzitster Lora Hasenbroekx. "Alle betrokken partijen moeten binnen de school maar ook over de onderwijsnetten heen met elkaar in gesprek gaan."

Voor VSK zijn participatie en dialoog cruciaal. "Schoolregels invoeren zonder er met leerlingen over in gesprek te gaan, is not done voor ons", zegt Hasenbroekx. "Maar als een schoolbestuur zonder inspraak een beslissing neemt, negeren zij autochtone en allochtone leerlingen én hun ouders. Bovendien merken we dat er door die beslissingsvrijheid van scholen in de praktijk eigenlijk al een algemeen verbod is."

"Jongeren moeten kunnen experimenteren en moeten de vrijheid hebben naar de school van hun keuze te gaan. Met een (algemeen) verbod op levensbeschouwelijke kentekens op school ontneem je jongeren dus leer- en ontwikkelingskansen. Een verbod is ook niet de manier om met de spanningen van een multiculturele samenleving om te gaan. Het is geen antwoord op problemen als bekeringsdrift of sociale druk. Gesprek en samenwerking zijn dat wel," besluit Hasenbroekx.
 

Meest gelezen