Professoren willen kenniscentrum tegen pesten

In een open brief in De Morgen pleiten 18 professoren voor een Vlaams kenniscentrum tegen (cyber)pesten. De oproep komt er bij het begin van de Week tegen Pesten. Volgens de schrijvers is er veel goede wil bij de scholen, maar ontbreekt het hen aan knowhow voor een juiste aanpak, en treden ze pas op als het fout loopt.

"Veel Vlaamse scholen houden het bij vluchtige sensibiliseringsacties en hanteren ad-hocoplossingen wanneer het fout loopt. Van een structureel antipestbeleid is meestal geen sprake", poneren de experts in een open brief. "Eén van de voornaamste redenen hiervoor is het ontbreken van knowhow. Vlaamse scholen willen het pesten wel aanpakken, maar weten niet hoe en ervaren een gebrek aan professionele ondersteuning."

De auteurs pleiten dan ook voor een gestructureerde aanpak. Ze denken aan gerichte maatregelen zoals een coaching van het schoolpersoneel, hen bijstaan met advies, en aan preventie en detectie. Het zou goed zijn dat dit alles een concreet gezicht krijgt in de vorm van een kenniscentrum. "Een gespecialiseerd kenniscentrum laat toe om de kennislacunes diepgaand en duurzaam aan te pakken."

Voorbeelden uit het buitenland (Nederland, Zweden, Ierland, VS, ...) tonen volgens de auteurs aan dat een "onafhankelijk multidisciplinair kenniscentrum" werkt. "Scholen (en andere actoren) weten dan dat er een plaats is waar alle beschikbare knowhow wordt gebundeld, en waar ze met hun vragen terecht kunnen."

"Lijstje met minimum voor scholen mag geen taboe zijn"

De auteurs gaan nog een stapje verder, en vragen dat er een soort draaiboek met minimale vereisten komt waaraan elke school zou moeten voldoen in de strijd tegen pesten en cyberpesten. "Dat zou geen taboe mogen zijn. Landen als Zweden, Nederland, Engeland, Finland, ... maken veel duidelijker wat ze van elke school verwachten. Het kenniscentrum kan scholen voorzien van een adaptief, richtinggevend verwachtingskader waarop zij hun actieplan en alle daaraan gekoppelde initiatieven kunnen afstemmen."

Een groot probleem

Volgens Heidi Vandebosch van Universiteit Antwerpen, een van ondertekenaars van het bericht, bestaat er veel goede wil bij de scholen om het probleem aan te pakken, maar schieten de acties te kort. Die zijn vaak "te oppervlakkig" en "te weinig onderbouwd", zegt ze in 'De ochtend'. "De cijfers tonen aan dat wat er nu gebeurt , niet volstaat."

1 op de 10 leerlingen is het slachtoffer van cyberpesten, en 1 op de 6 tot 1 op de 5 zijn ooit wel eens "gewoon" gepest op school. Voor leerlingen die systematisch worden gepest, ligt dat aantal wel lager, verduidelijkt Vandebosch.

In 2013-2014 zijn de vrije centra voor leerlingenbegeleiding voor 4.723 kinderen tussenbeide gekomen in verband met pesten. 1.498 leerlingen kregen kortstondige begeleiding, meldt de Vrije-CLB-Koepel.

Meest gelezen