Meer dan duizend klachten tegen nieuwe dienstregeling NMBS

De NMBS heeft al 1.135 klachten geregistreerd over de nieuwe dienstverlening die medio december van kracht ging. Dat heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in de Kamercommissie Infrastructuur gezegd.
Nicolas Maeterlinck

De minister kreeg een resem vragen over de nieuwe dienstverlening. Maar omdat de twee spoorbazen, Jo Cornu (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel), in de commissie van 4 februari gehoord worden over het vervoersplan, bleef de bespreking, na verschillende vragen van commissieleden, beperkt.

Het aantal klachten rondde dus reeds de kaap van 1.000. "De meeste klachten hebben betrekking op de uurregeling en vooral op de frequentie en de cadans van de treinen. Er zijn ook tamelijk veel klachten over de duur van de reizen en het uur van het eerste en het laatste vertrek van de trein", zei Galant.

 

"Lancering van plan was geslaagd"

Volgens de minister werd de lancering van het plan op 14 december, een zondag, als geslaagd beschouwd. Ook is de NMBS tevreden over 16 december, de eerste weekdag met het nieuwe vervoersplan, aangezien er de 15e de nationale staking was.

Volgens de minister werden weinig belangrijke incidenten genoteerd en zijn de stiptheidscijfers "normaal". Het probleem van de overvolle treinen zal volgens Galant in sommige gevallen vanzelf verdwijnen omdat de reizigers zich beter zullen verdelen.

Tot slot werden tijdens de eerste dagen geen structurele problemen vastgesteld tijdens de dagelijkse opvolging van het nieuwe vervoersplan door NMBS en Infrabel.

Meest gelezen