Wasserijen willen niet meer strijken voor dienstencheques

Steeds minder wasserijen bieden strijkdiensten aan in ruil voor dienstencheques. De wasserijen zien op tegen de zware administratieve last die aan de cheques verbonden is. Bijna twee op de drie van de wasserijen die werken met de cheques zijn daar het laatste jaar mee gestopt of overwegen dat te doen en dat heeft gevolgen voor het aantal banen. Overigens blijkt ook dat de verkoop van dienstencheques vorig jaar voor het eerst is gestagneerd.

Een wasmand met strijk gaat door heel wat handen. En daar knelt het schoentje. De RVA eist van de wasserijen dat ze bij elk te strijken stuk noteren wie en hoelang die persoon eraan gewerkt heeft. Zo niet dreigt een boete.

De administratieve afhandeling is nochtans niet van de poes, zo blijkt. De werknemers van een wasserij die dienstencheques aanvaardt, hebben enerzijds een contract voor de dienstencheques en een ander contract voor het gewone wasserij- en droogkuiswerk. Zo kan het zijn dat iemand die een contract heeft voor 50 procent dienstencheques en 50 procent droogkuis en wasserij, plots moet ophouden met strijken en andere taken moet opnemen omdat de uren bestemd voor dienstencheques verstreken zijn.

De RVA controleert heel streng op het bijhouden van de administratie. De boetes gaan van 36.000 tot anderhalf miljoen euro. Voor veel wasserijen is de maat vol, zij aanvaarden geen dienstencheques meer. Dat heeft gevolgen op personeelsvlak. In het voorbije jaar sneuvelden zo al 50 banen, 130 anderen zijn bedreigd.

"Boetes doodsteek voor gewone kmo"

Het systeem van de dienstencheques is op zich niet rendabel, beaamt ook Maarten Van Severen van de Federatie van de Belgische Textielverzorging in "De ochtend". "Maar voor onze sector komt daar nog een wetgevingsprobleem bij."

"Dat probleem stelt zich vooral op het vlak van registratie. Op een dienstencheque is er plaats voorzien voor de datum van prestatie en voor de handtekening van de werknemer die de prestatie heeft geleverd. Bij strijkdiensten is het zo dat voor verscheidene werknemers voor een cheque werken en dat meestal ook op verschillende data. Het is dan ook niet duidelijk welke datum op de cheque moet komen en wie de cheque moet tekenen."

"Bij controles door de RVA geeft dat aanleiding tot zogenoemde inbreuken die op hun beurt weer leiden tot disproportionele sancties en dat betekent de doodsteek voor een gewone kmo."

"Wetgeving aanpassen"

Voor veel wasserijen en droogkuisbedrijven vormen de dienstencheques een belangrijk deel van hun omzet. Klanten die hun strijk komen afleveren, brengen bovendien ook vaak nog andere kledingstukken stukken mee voor het luik droogkuis of wasserij. "Als je een van de diensten afschaft, bestaat de kans dat de klanten helemaal zullen wegblijven", stelt Van Severen.

"Het systeem van de dienstencheques loopt binnen de huidige wetgeving op zijn laatste benen", aldus nog Van Severen. "Wij stellen voor om kleine aanpassingen door te voeren zodat het systeem, bijvoorbeeld op het vlak van registratie, haalbaarder wordt voor onze bedrijven. Zoals het systeem nu is, kunnen onze bedrijven met de beste wil van de wereld gewoon niet voldoen aan de wetgeving."

Dienstencheques op hun retour

Het systeem van de dienstencheques werd tien jaar geleden ingevoerd. Sinds de invoering zijn er elk jaar meer van verkocht. Tot vorig jaar, toen het aantal verkochte cheques voor het eerst stagneerde. Op 1 januari 2014 steeg de prijs van een dienstencheque van 8,50 euro naar 9 euro voor de eerste vierhonderd cheques en van 9,50 euro naar 10 euro voor de volgende honderd. In Walloniƫ, bijvoorbeeld, zijn er vorig jaar 3 procent minder dienstencheques verkocht.

Meest gelezen