Beste stiptheidscijfers voor NMBS in vijf jaar

In 2009 haalde het Belgische spoor een stiptheid van 88,9 procent, en het duurde vijf jaar om dat record te kloppen. Maar dat maakt netbeheerder Infrabel niet uitgesproken trots. "Eerlijk gezegd was de stiptheid van de laatste jaren ook niet goed."

In 2014 reed 88,2 procent van de treinen dus op tijd, of met een vertraging van minder dan zes minuten. Infrabel legde daarmee het beste stiptheidscijfer voor sinds de 88,9 procent die in 2009 werd opgetekend.

Maar bij Infrabel prediken ze bescheidenheid. "Eerlijk gezegd was de stiptheid van de laatste jaren ook niet goed", zo analyseert woordvoerder Frédéric Petit de stijging."Maar de cijfers van nu zijn wel een stap in de goede richting."

In 2013 lag de stiptheid met 85,6 procent nog op een dieptepunt. Maar in de loop van 2014 werden zowat elke maand hogere stiptheidscijfers geregistreerd. Enkel december was in 2014 (85,7 procent) een minder goede maand dan in 2013 (86,7 procent).

Stakingen vertragen treinen

Dat in de laatste maand van het jaar een daling werd opgetekend, is volgens Petit in de eerste plaats toe te schrijven aan de sociale acties die toen gevoerd werden.

"De regionale en nationale stakingen, en de actie van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) op 11 december, hebben zwaar doorgewogen", zegt de woordvoerder.

Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers - waarbij een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt in de cijfers - dan steeg de stiptheid over het volledige jaar tot 86,4 procent, tegen 83,2 procent in 2013.

 

Meest gelezen