"Dagen Zonder Vlees" richt zich dit jaar op groepen

Na een pauze van een jaar wordt "Dagen Zonder Vlees" - de campagne die mensen aanspoort minder vlees en vis te eten om hun ecologische impact te verkleinen - dit jaar hernomen. Meedoen in groep staat centraal in de campagne die vandaag, veertig dagen voor de start van de vastenperiode, gelanceerd wordt.

"Vleesconsumptie is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde", zegt campagneleider Alexia Leysen. "Elke vegetarische dag bespaart gemiddeld 11 vierkante meter op de ecologische voetafdruk, duizend liter water en twee kilo broeikasgassen." De campagne is geen pleidooi voor het volledige vegetarisme, zoals het nieuwe campagnespotje benadrukt, maar een oproep om bewuster om te gaan met het milieu en eetgewoonten.

Meedoen in groep staat dit jaar centraal. "Gezien de groeiende wereldbevolking is het noodzakelijk om duurzamere voedingsgewoontes te creëren. En het is gewoon veel gezelliger om dat samen te doen," zegt Leysen. "Door collectief aan de actie deel te nemen, stimuleren mensen elkaar om hun culinaire grenzen te verleggen."

In veertig categorieën, zoals universiteiten, bedrijven, families en verenigingen, kan in groep deelgenomen worden. Op de website www.dagenzondervlees.be staat een DZV-teller, waarbij elke vegetarische dag van elke deelnemer meetelt. De groepen strijden om de hoogste plaats in een ranking.

De actie, die loopt van 18 februari tot 4 april 2015, krijgt steun van veertig BV's. "Samen met 40 bekende persoonlijkheden willen we nog meer mensen bereiken om collectief stil te staan bij de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu", zegt Alexia Leysen. Onder meer Adil El Arbi, Natalia, Dirk De Wachter, Sofie Lemaire, Wouter Torfs, Matteo Simoni, Kobe Desramaults en Bart De Pauw verlenen hun steun.

Meest gelezen