66 treinen reden vorig jaar door het rood licht

66 treinen zijn in 2014 door het rood licht gereden, in 2013 waren dat er "maar" 56. Toch merkt Infrabel ook twee belangrijke verbeteringen op: er reden minder reizigerstreinen door het rood licht en in vergelijking met 2010 is er wel een aanzienlijke daling van de seinvoorbijrijdingen.

Het aantal seinvoorbijrijdingen voor het reizigersverkeer is ten opzicht van 2013 lichtjes gedaald. Zo negeerden 34 reizigerstreinen in 2014 een rood licht, in 2013 waren er dat nog 36. Ten opzichte van 2010 is er een daling met ongeveer 50 procent, toen reden er 67 treinen door rood licht.

Het zijn vooral meer goederen- en werktreinen die door het rood licht reden. Zo waren er in 2014 32 gevallen, ten opzichte van 20 in 2013. Ten opzichte van 2010 is er een daling met ongeveer 14 procent, toen reden er 37 goederen- en werktreinen door het rood licht.

Ook het aantal seinvoorbijrijdingen dat een potentieel gevaarlijk punt bereikt, zoals de kruising met een ander spoor aan een wissel, steeg in 2014: 38 keer tegenover 29 keer in 2013. In 2010 was dat nog 51 keer.

Tot slot stelt Infrabel vast dat er de voorbije twee jaren steeds minder treinen op de hoofdsporen voorbij hetzelfde rood sein rijden.

Veiligheidsacties

Sinds eind 2013 beschikt de volledige vloot van reizigerstreinen van de NMBS over het automatische stopsysteem TBL1+. Bovendien heeft NMBS Logistics zijn inspanningen voortgezet om de vloot progressief uit te rusten met TBL1+.

Infrabel werkt voor de hoofd- en de bijsporen samen met alle spooroperatoren aan nieuwe veiligheidsacties. Het betreft onder andere risicobeperkende maatregelen in de organisatie van het volledige spoorverkeer, zoals de studie voor het optimaliseren van de communicatie en de richtlijnen voor de treinbestuurders in het kader van de uit te voeren treinritten.

Er is ook de studie om het aantal rode seinen tijdens de treindienst te verminderen door aanpassingen in de treindienstregeling. Voor de begeleiders van de werktreinen organiseert Infrabel onder meer opleidingen met als doel de terreinkennis te optimaliseren.

Meest gelezen