Klachten over misleidende reclame voor crashdiëten verdubbeld
In 2013 kwamen 29 meldingen over bedrieglijke dieetreclames binnen bij de economische inspectie, in 2014 waren er dat al 56. CD&V-parlementslid Leen Dierick vroeg die cijfers op bij minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).
De bekendste voorbeelden van misleidende reclames zijn de "voor-en-na-afbeeldingen", verwijzingen naar zogenoemde voedingsdeskundigen of valse positieve getuigenissen. De reclames zijn niet alleen misleidend, maar ook gevaarlijk. "Vaak heeft de economische inspectie geen informatie over de samenstelling van de dieetpillen die worden aangeboden", aldus Dierick.
Dankzij de klachten kon de FOD Economie het voorbije jaar al een tiental verkopers van dieetpillen op het spoor komen. De ondernemingen waren allemaal in het buitenland gevestigd, en konden niet bestraft worden.
"Dergelijke reclames zijn verboden in Europa, omdat men weet dat ze niet werken", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie. "De consument wordt gedwongen in een bepaald systeem. Men start met een staaltje. Zonder dat men het goed beseft, is men ingeschreven voor een abonnement waarbij maandelijks onbewust voor honderden euro's aan producten worden aangekocht."