"Kinderen met beperking in gewoon onderwijs is praktisch moeilijk"

De meeste leerkrachten uit het gewone onderwijs vinden het praktisch niet haalbaar om meer kinderen uit het buitengewoon onderwijs te laten doorstromen naar hun klassen. Dat blijkt uit een enquête van VRT Nieuws en AVS Oost-Vlaamse Televisie. Vanaf volgend schooljaar gaat het M-decreet in voege waardoor duizenden leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zich voortaan kunnen inschrijven in het reguliere onderwijs.

900 leerkrachten uit het gewone onderwijs gaven hun mening over de inclusie van leerlingen met een beperking. 56 procent vindt inclusief onderwijs wel positief voor de maatschappij, maar 82 procent vindt het praktisch niet haalbaar.

Daarnaast willen de leerkrachten meer ondersteuning. Concreet gaat dat over grotere klassen, extra assistentie in de klas, extra opleidingen, en samenwerking met experts uit het buitengewoon onderwijs.

Bovendien zegt 87 procent van de leerkrachten dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de nieuwe regeling. Het M-decreet is in maart dit jaar goedgekeurd geweest en gaat in voege vanaf volgend schooljaar. Al vanaf januari kunnen kinderen met een beperking zich inschrijven in het gewone onderwijs. 

Momenteel komen kinderen met een beperking meestal in het bijzonder onderwijs terecht. België schendt daarmee het geratificeerde VN-verdrag.

In samenwerking met AVS Oost-Vlaamse Televisie en met de steun van het Fonds Pascal Decroos heeft "Koppen" de reportage "Bang voor beperking" gemaakt. Daarin probeert een moeder undercover haar 4-jarige kleuter met het downsyndroom in te schrijven in een gewone school.

Herbekijk deze reportage op onze website.

Meest gelezen