"Leer kinderen al in lagere school reanimeren"

Als kinderen al op de basisschool leren reanimeren, zijn hun ouders ook sneller geneigd om dat te doen. Uit een onderzoek bij 12-jarigen blijkt dat ze oud genoeg zijn om hun kennis door te geven, en dat is in het belang van de volksgezondheid, zegt spoedarts Jan Stroobants in De Standaard.

In ons land overlijden jaarlijks 1.000 tot 2.000 mensen aan een hartstilstand die met een snelle reactie van de omgeving wel gered hadden kunnen worden. In slechts 10 tot 30 procent van de gevallen begint een omstaander in afwachting van de hulpdiensten al te reanimeren.

Een team artsen van ZNA Middelheim, het UZ Antwerpen en het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel trok voor het onderzoek naar Antwerpse basisscholen en middelbare scholen. Ze vroegen aan de leerkrachten van het zesde leerjaar en het eerste middelbaar om, eventueel na een eigen oefensessie met professionals, een les te geven over reanimatietechnieken.

Na die les kregen de kinderen oefenmateriaal mee naar huis en de opdracht om hun ouders uitleg te geven. "Per kind dat thuis met de pop en de dvd een training gaf, maakten 1 tot 2 volwassenen de omslag. De kinderen namen bij hen de angst weg om in te grijpen", vertelt Jan Stroobants, de voorzitter van de beroepsvereniging van spoed- en urgentieartsen, die het onderzoek leidde.

"Lessen op school doeltreffender dan defibrillator"

"We weten al langer dat kinderen op hun 12 jaar perfect in staat zijn om te reanimeren. Nu blijkt dat zij de vaardigheid ook nog eens zeer goed doorgeven", zegt Stroobants.

“We zien dat het onderwijs erin kan slagen om dit te bereiken, zonder dat er industrie aan te pas komt. Ze brengen een attitudeverandering teweeg. Dat is natuurlijk in het belang van de volksgezondheid", aldus Stroobants in het VRT-radionieuws.

"In onze onderzoeksgroep was ongeveer 39 procent van de mensen voor de instructies van de kinderen bereid om te starten met reanimatie. Nadat ze lessen van de kinderen hadden gekregen, was 96 procent bereid om dat te doen."

De onderzoekers hopen nu dat reanimatielessen opgenomen worden in de eindtermen van het basisonderwijs. "De lessen op school zouden doeltreffender zijn dan overal defibrillatoren te hangen. De toestellen hebben toch alleen zin als er eerst handmatig wordt gereanimeerd", besluit Stroobants.

Meest gelezen