Bob-campagne waarschuwt dat "vrienden voor het leven zijn, niet voor altijd"

Vrienden zijn voor het leven, niet voor de eeuwigheid. Met die niet mis te verstane boodschap heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) de aftrap gegeven voor de twintigste editie van de winter-Bob-campagne. Die is nog steeds meer dan nodig, "want één op de acht ongevallen in België is te wijten aan alcohol", aldus minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). Er komen onder andere campagneborden langs de snelwegen, filmpjes, radiospots en folders.

Net als vorig jaar willen de autoriteiten in acht weken tijd meer dan een kwart miljoen controles uitvoeren. "En die zullen nog beter worden gespreid", waarschuwt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. "Niet alleen geografisch, maar ook in de tijd."

Bij de controles van vorige editie blies 3,2 procent van de bestuurders positief, met bij gerichte controles pieken tot 30 procent. "Dit zijn cijfers voor de statistieken, maar 200 doden zijn dat niet", zegt Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van het BIVV. "We moeten nu eens eindelijk beseffen dat er geen excuus is voor rijden en drinken, dat doe je met voorbedachten rade."

Volgens het BIVV zijn we te tolerant tegenover rijden en drinken. "We laten het gebeuren", klinkt het. "Hoe vaak kijken onze vrienden niet toe, verdragen ze dit gedrag of stappen ze onbezonnen mee in de wagen?", luidt het.

De nieuwe campagne wil daarom wijzen op de gedeelde verantwoordelijkheid wanneer we iemand dronken achter het stuur laten vertrekken.

Meest gelezen