Cornu: "Privatisering NMBS dreigt als schulden niet aangepakt worden"
"Sinds 2005 maakt de NMBS elk jaar tussen 200 en 250 miljoen euro verlies. Doen we zo nog vijf jaar voort, dan bedraagt de schuld 4 miljard euro. Dat lijkt amper iemand te verontrusten, terwijl die financiële situatie simpelweg onhoudbaar is", schrijft Cornu in de brief de De Tijd kon inkijken.
Dat grimmige plaatje wordt nog overschaduwd door een gigantische saneringsoperatie. De NMBS moet de komende legislatuur 663 miljoen euro besparen.
Dat is voor Cornu het sein om het roer om te gooien. "Gaat de NMBS op het huidige, inefficiënte spoor voort, dan dreigt niets ander dan de privatisering", waarschuwt hij. Bovendien moet er sowieso een hervorming komen, want de komende jaren zal er vanuit de Europese Unie een liberalisering van de nationale spoorwegen plaatsvinden. "Het zou onverantwoord zijn om in de beslissingen die vandaag moeten worden genomen geen rekening te houden met deze vooruitzichten", aldus Cornu.
"Sociaal overleg hervatten"
Cornu roept de vakbonden op het sociaal overleg te hervatten. De relatie tussen Cornu en bonden zit beneden het vriespunt sinds Cornu vorige maand liet vallen dat het NMBS-personeel harder moet werken voor hun loon. Cornu beloofde enkele weken geleden nog dat hij een brief zou schrijven naar de spoorbonden om de relaties te herstellen.
Bij de start van het kernkabinet riep minister van Werk Kris Peeters (CD&V) op tot kalmte. "Geen paniekzaaierij, rustig blijven en rustig de nodige maatregelen nemen", klonk het.