Veel defecten aan realtime-informatieborden van De Lijn

In 2013 dienden 356 herstellingen te worden uitgevoerd aan de realtime-informatieborden die De Lijn op een aantal haltes heeft opgesteld. In de eerste helft van dit jaar moest al 252 keer ingegrepen worden. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A). Volgens Weyts vindt De Lijn het aantal defecten "hoog".

In 2013 en tijdens de eerste helft van 2014 vielen achtereenvolgens 182 en 154 interventies binnen de waarborgperiode van 2 jaar die alles dekt behalve vandalisme. De kostprijs voor De Lijn van de herstellingen die buiten de waarborgperiode vielen, bedroeg in 2013 7.656 euro en in de eerste helft van 2014 1.477 euro.

"De problematiek van de regelmatig manke of wegvallende datatransmissie en het "ontoereikend hernemen van datacaptatie" door de software van een aantal realtime-informatieborden blijft voor De Lijn een doorn in het oog en onderwerp van overleg tussen de betrokken partijen", aldus Weyts.

Uit een recent antwoord van Weyts op een andere schriftelijke vraag bleek dat De Lijn verspreid over 35 haltes in Vlaanderen en Brussel 275 realtime-informatieborden effectief in gebruik heeft. Op dergelijke borden kan de reiziger aflezen op welk exact tijdstip de volgende bussen zullen arriveren. De berekening van de informatie gebeurt op basis van de laatste ontvangen positie van de bus.

Meest gelezen