"Spookthalys" blijft rijden vanuit Oostende

Vanuit Oostende vertrekt nog steeds dagelijks een onderbezette Thalystrein naar Parijs. Er stappen amper reizigers op en toch kost de trein 1,9 miljoen euro subsidie per jaar. Bovendien bestaat er kennelijk een valabel alternatief. Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beloofde vorig jaar al de verbinding opnieuw te bekijken, maar de trein is nog steeds opgenomen in het nieuwe vervoersplan.

De zogenaamde "spookthalys" - met een bezetting van zo'n 7 procent - maakt al jaren verlies omdat er bijna niemand opstapt voordat de trein in Brussel-Zuid aankomt. Erg verwonderlijk is dat niet want uit de dienstregeling van de NMBS blijkt dat er vanuit het station van Oostende amper 4 minuten na de Thalys een gewone trein naar Brussel vertrekt met een Thalys-aansluiting. Meer nog: de Thalys wacht in Brussel zelfs 17 minuten op de passagiers die met de gewone NMBS-trein zijn gekomen.

Te duur, te weinig bezet, trager dan de gewone verbindingen, maar de bewuste Thalys blijft ook vanaf december - onder de nieuwe vervoersregeling van de NMBS - vanuit Oostende naar Parijs rijden; daar verandert niets aan, klinkt het bij Thalys en men verwijst naar het comfort van een rechtstreekse verbinding. Maar er is meer aan de hand.

Compensatie voor Waalse Thalys

De Thalys in Oostende rijdt zo al ruim 15 jaar en kwam er als compensatie voor een Waalse Thalys die Namen, Charleroi en Bergen bedient.Ā Ontslagnemend vicepremier - en Oostends politicus - Johan Vande Lanotte liet vorig jaar al optekenen dat de verbinding vanuit Oostende mag verdwijnen, als ook de Waalse verbinding verdwijnt. Volgens Vande Lanotte is die verbinding overigens ook een stuk meer verlieslatend dan de Oostendse trein.

Maar die Waalse Thalys wint wel tijd: meer dan een uur op een traject van 2,5 uur. En er zitten ook veel meer passagiers op.Ā Toch blijft de federale regering de NMBS en Thalys verplichten de Oostendse Thalys in te leggen.

Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) schuift de zaak door naar de volgende federale regering. "Het is een opdracht van openbare dienst en het staat in het beheerscontract van de NMBS. Nu moeten we een evaluatie maken en dan een beslissing nemen."

Meest gelezen