"Alsof een demper op een trompet wordt gezet"
Aan het Europese project werd zo'n vijf jaar gewerkt. In Herzele heeft het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw alvast een proefvak opgesteld om de geluidsbeperking en duurzaamheid te testen. Proefvakken eerder in Nederland en Denemarken bleken een succes.
Ook Peter Decroubele, journalist voor het Radio 1-programma "Vandaag", bezocht de testplek in Herzele en kon het verschil goed horen. "Je hoort het ook echt: als auto's over het proefvak rijden, is het inderdaad een stuk stiller. Alsof een demper op een trompet wordt gezet."
Als de kunsthars positief wordt geëvalueerd dan is het op termijn (over 5 à 10 jaar) de bedoeling dat de toplaag wordt aangebracht waar er zwarte punten zijn van verkeerslawaai. Naast op snelwegen kan de toplaag ook gebruikt worden voor drukke straten in steden. Kunsthars is wel duurder dan asfalt, maar uiteindelijk goedkoper dan geluidsschermen.
De kunsthars heeft nog een extra voordeel: de brandveiligheid bij ongelukken met een benzinelek. Door de poreuze structuur dringt de benzine in de laag en ontbrandt minder snel. De nieuwe toplaag zou dus ook toegepast kunnen worden in bijvoorbeeld tunnels.