"We moeten kinderen weer leren omgaan met vreemde mensen" Auteur: Judit Verstraete

wo 17/09/2014 - 23:04 Judit Verstraete Volgens geluksambassadeur Leo Bormans moeten we stoppen met onze kinderen bang te maken voor vreemde mensen. Dat zei hij in “Reyers laat”. Hij doet ook een oproep aan het onderwijs om te blijven investeren in de emotionele ontwikkeling van kinderen.

Bormans heeft een nieuw boek geschreven over geluk dat gericht is op kinderen. Daarin geeft hij aan de hand van verhalen kinderen en hun ouders inzicht in hoe je kunt werken aan je eigen geluk.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen in Nederland bij de gelukkigste kinderen zijn. Volgens Bormans zit de fiets daar voor iets tussen. “Jonge mensen kunnen daar veel gemakkelijker hun actieradius verruimen, omdat ze zelfstandig met de fiets mogen rondrijden. Wij zijn in België heel erg bang geworden, sinds de zaak-Dutroux. Kinderen worden bang gemaakt van vreemde mensen. Terwijl net openheid en contact met vreemde mensen ons helpt”, zegt hij.

Hij haalt het voorbeeld aan dat kinderen die aan de kust verloren lopen allemaal teruggebracht worden door een vreemde. “We zouden kinderen opnieuw moeten leren omgaan met wat een vreemde mens eigenlijk is.”

"Voorlezen is het creëren van een warm nest"

Bormans probeert via zijn boeken mensen praktische instrumenten aan te bieden om hun persoonlijke geluksgevoel te verhogen. In zijn boek voor kinderen staan 10 verhalen die ouders aan hun kinderen kunnen voorlezen.

“De grootste geluksvoorspeller is het hebben van een veilige relatie met andere mensen, met je ouders bijvoorbeeld”, zegt hij. Voorlezen is volgens hem het ideale middel om zo’n relatie op te bouwen en versterken. “Voorlezen is het creëren van een warm nest. We moedigen kinderen ook aan om vragen te stellen tijdens het voorlezen.”

"Regeerakkoord is kil"

Ook openheid, leergierigheid en nieuwsgierigheid zijn volgens Bormans geluksvoorspellers. “Veel kinderen zijn dat van nature, maar het onderwijs blokt dat een beetje af. Kinderen gaan heel graag naar school tot ze 12 jaar zijn. Dan komt er competitie, na-ijver. Dan moet het over cijfers en prestaties gaan en is leren niet meer leuk.”

Bormans doet een oproep aan het onderwijs om veel aandacht te blijven besteden aan emotionele ontwikkeling. “Ik ben dan ook heel bedroefd dat deze regering in het regeerakkoord heeft gezegd dat het belangrijker is om op kennis te focussen en dat scholen niet te veel mogen opgezadeld worden met taken die te maken hebben met maatschappelijke problemen of zelfs opvoedingskwesties.”

“Dit is kil. Hier gaan we de rekening van gepresenteerd krijgen”, zegt hij. “De eerste stap die de minister van Onderwijs heeft gezet is Klasse afschaffen. Ik ben daar 20 jaar hoofdredacteur van geweest. Dit is een van de preventieprojecten die over geluk gaan en ze schaffen het gewoon af.”