Startende Turkse ondernemers hebben lef

Het aantal startende ondernemers ligt traditioneel aan de lage kant in Vlaanderen, maar mensen van Turkse origine hebben wel nog in om een eigen zaak op te starten. Dat blijkt uit onderzoek van de Gentse Arteveldehogeschool. Hoewel Turkse starters vaak niet voldoen aan de voorwaarden om een zaak te starten, durven ze wel de stap zetten naar een eigen onderneming. Ze doen voor steun amper beroep op netwerken als Voka of Unizo, maar wel op hun eigen informeel netwerk.

Voor het kwalitatief onderzoek werden dertien etnisch-Turkse bouwondernemers bevraagd, vijftien etnisch-Turkse horeca-uitbaters en evenveel etnisch-Vlaamse bouwondernemers. "Veel etnische Turken zijn actief in de bouwsector, die in tegenstelling tot de horeca of de detailhandel veel minder onderzocht werd", vertelt Katrijn Bonne, onderzoekster Bedrijfsmanagement aan de Gentse Arteveldehogeschool.

"Het valt op dat etnisch-Turkse ondernemers heel vaak op korte termijn willen starten, vaak zijn het noodzaakondernemers, omdat ze ontevreden zijn over hun huidig werk of geen werk hebben. Ondernemen is dan vaak de enige manier om sociaal vooruit te geraken." Uit de bevraging blijkt dat ze vaak weinig voorbereid starten en dat de boekhouder vanaf de opstart een sleutelfiguur is om allerlei vraagstukken op te lossen, niet enkel boekhoudkundige. "Hiermee worden de soms beperkte zakelijke ondernemerscompetenties opgevangen."

Sterk informeel netwerk

Ondanks hun beperkte opleiding hebben Turkse ondernemers wel veel durf en nemen ze risico's. "Ze bezitten een grote portie zakelijke creativiteit als ze zelf niet de competenties hebben om iets uit te voeren, door bijvoorbeeld te werken met vennoten, werknemers of onderaannemers", zegt Reyhan Gƶrgƶz, onderzoekster Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool.

"Een andere sterkte is hun informele netwerk van vrienden en andere ondernemers, vaak familie en overwegend Turks. Het is positief dat men elkaar vertrouwt en ondersteunt, maar onderzoek bewees dat wie zich beweegt in gesloten netwerken, minder sociaal mobiel is en daardoor ook minder kans op succes heeft."

Formele netwerken, zoals Voka en Unizo of Turkse netwerkorganisaties zijn weinig bekend en men doet er ook weinig beroep op. Daar ligt volgens de onderzoekers nog potentieel ter ondersteuning. Om etnische ondernemers te stimuleren tot meer innovatie, wordt met Europese middelen en samen met Starterslabo West-Vlaanderen en Stebo een "toolbox" ontwikkeld.

Meest gelezen