"Gemiddelde leraar heeft een te laag intellectueel niveau"

De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau. Dat heeft de voorzitter van de associatie KU Leuven André Oosterlinck gezegd in een dubbelinterview met de minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) in De Tijd. "Als ik de minister één ding verwijt, dan is het dat hij te weinig werk heeft gemaakt van de hervorming van de lerarenopleiding", zegt hij.
BELGA/VERGULT

De voorzitter van de associatie KU Leuven is duidelijk: de onderwijshervorming die deze legislatuur goedgekeurd werd en de volgende legislatuur zal uitgevoerd moeten worden, zal nooit slagen als de volgende minister van Onderwijs niet eerst de lerarenopleiding grondig hervormt. "Ons lerarenkorps is niet aangepast aan de uitdagingen", zegt hij in De Tijd. "Onze kinderen zullen moeten overleven in een complexe wereld. Ze moeten leren zich aan te passen aan veranderingen. En van wie moeten ze dat leren? Van een lerarenkorps dat ontzettend behoudsgezind is en gemiddeld een te laag niveau heeft."

Een oproep die gehoord wordt door de huidige minister van Onderwijs. "De democratisering van het onderwijs heeft ertoe geleid dat iedereen die intellectuele capaciteiten heeft, vandaag hoger onderwijs kan volgen", zegt hij. "Ik beweer niet dat zij geen goede leraren kunnen worden, maar ze hebben wel meer en een betere opleiding nodig."

Dat net die opleiding de afgelopen jaren niet is aangepakt, is een groot probleem volgens Oosterlinck. "Hij heeft een doorlichting laten uitvoeren waar enkele richtingen bar slecht zijn uitgekomen, maar voorts niets mee gebeurd is", zegt hij. Kritiek waar Smet het niet mee eens is. "Je weet net zo goed als ik dat de onderwijswereld dan op zijn kop had gestaan", reageert hij. Bovendien stond er volgens hem heel weinig over leraren in het regeerakkoord. "Sommigen vergeten wel eens dat een minister zich aan dat akkoord moet houden."

"Samenleving heeft culturele en elitaire elite nodig"

De hervorming van het onderwijs zelf, is er deze legislatuur wel gekomen. Het was een werk van lange adem en het leidde snel tot heel wat commotie. Lang niet iedereen was het eens met het plan van Smet. "Sommige leerkrachten verwijten mij dat ik hun mening niet heb gevraagd, maar ik kan toch niet alle 165.000 leerkrachten persoonlijk consulteren?", zegt hij. "Als ik kon herbeginnen zou ik meer van in het begin op een georganiseerde manier met de basis praten, zonder de rol van de vakbonden te minimaliseren."

Ook Oosterlinck stond aanvankelijk niet te springen bij het plan van de minister. "De minister heeft ondertussen overtuigend aangetoond waarom die hervorming nodig is", zegt hij. "Maar ik reken zijn hervorming wel hierop af: worden de goede studenten er ook beter van?"

Geen probleem, voor Smet. "Ik ben misschien een atypische socialist, maar ik ben ervan overtuigd dat een samenleving een elite nodig heeft. Een culturele en elitaire elite. Niet iedereen zal daartoe behoren. Maar iedereen die ertoe kan behoren, moet de kans krijgen."

"Bespaar alstublieft niet op onderwijs"

De grootste uitdaging voor de volgende Vlaamse regering, wordt volgens Oosterlinck ongetwijfeld het ontwijken van besparingen in het onderwijs. "De volgende Vlaamse regering zal moeten besparen, maar laat het alstublieft niet op onderwijs zijn", zegt hij. "Dat wordt moeilijk, als ik hoor wat sommige collega's zeggen", reageert Smet.

Voor Oosterlinck mag Smet gerust nog wat langer blijven zitten op de ministerpost. "Hij is goed geslaagd", klinkt het. "De onderwijssector zou bovendien gebaat zijn met continuïteit."

Meest gelezen