"Niveau studenten lerarenopleiding laat te wensen over"

De lerarenopleidingen zitten met te veel studenten van wie het niveau te laag is. Dat blijkt uit een evaluatie van zes jaar vernieuwde lerarenopleiding. Een andere vaststelling van de bevoegde commissie is dat nieuwe leerkrachten onvoldoende worden begeleid.

Volgens de commissie is het niveau van de leraren in spe gedaald. Tegelijk kampt Vlaanderen met een lerarentekort. "We zitten met een dilemma tussen kwaliteit en kwantiteit."

Van de studenten bachelor kleuteronderwijs komt de helft uit het technisch onderwijs, een vijfde volgde beroepsonderwijs. In de bachelor lager en secundair onderwijs komt 40 à 45 procent uit het aso, een kleine 40 procent uit het tso en minder dan 5 procent uit het bso. De lerarenopleidingen zijn vrij toegankelijk.

Toch is de commissie geen voorstander van een formele ingangsproef. Liever zag ze een "aanvangsdiagnostiek", niet om studenten uit te sluiten maar hen te richten naar opleidingen op maat.

Begeleiding beginnende leerkrachten pijnpunt

Een dringender probleem volgens de commissie is de begeleiding van pas afgestudeerde leerkrachten. De commissie pleit voor een aanvangsbegeleiding onder de verantwoordelijkheid van zowel de hogeschool als de instelling waar de leerkracht aan de slag gaat. De uren voor mentoren werden in 2009 door minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) om budgettaire redenen afgeschaft.

Smet zelf wil voorlopig geen commentaar geven op het rapport. Wel zou hij werkgroepen willen oprichten die zich onder meer bezighouden met de instroom, de inhoud, de expertise van de opleiders en de stage. Morgen stelt Smet het rapport van de commissie voor.

"Geen motivatieprobleem bij onze studenten"

Wim Bergen van de lerarenopleiding aan de Katholieke Hogeschool Leuven reageert in "De ochtend" op Radio 1 enigszins gepikeerd op de tekorten zoals die door de commissie werden opgelijst.

"Ik ben het moe dat men altijd kijkt naar onze voordeur. Het is nu eenmaal zo dat er open toegang is tot het hoger onderwijs. Het is onze verantwoordelijkheid dat ze tijdens hun studietijd voldoende kennis opdoen, men moet dus kijken naar hoe de leerkrachten bij ons buitengaan."

Hij ontkent dat er een motivatieprobleem is bij de studenten. "Op zich vind ik het geen probleem dat studenten eerst iets anders proberen en dan kiezen voor de lerarenopleiding."  Hij is het wel eens met de commissie dat er bij de begeleiding van jonge leerkrachten "een tandje mag worden bijgestoken".

Meest gelezen