Klanttevredenheid nieuwe prioriteit voor De Lijn
Begin 2012 wezen de eerste begrotingsvooruitzichten op een tekort van 60 miljoen. Toch slaagde De Lijn erin het boekjaar in evenwicht afĀ te sluiten.
Om dit te bereiken ontplooide de vervoersmaatschappij een actieplan. Dat steunde op meer ontvangsten door extra controles op zwartrijden, een kostenvermindering door een wervingsstop en energiebesparing en een optimalisering van het aanbod door onder meer ritten met een lage bezetting te schrappen.
Hoewel het aantal reizigers vorig jaar met 0,9% daalde tot 544 miljoen, stegen de vervoersinkomsten hierdoor met 4,1 miljoen euro tot 142,6 miljoen.
80% meer sms-tickets
Directeur-generaal Roger Kesteloot is tevreden met de cijfers. "Ondanks een kleiner aanbod is het aantal reizigers zo goed als stabiel gebleven. Dat toont aan dat we doordacht in de lijnen hebben geschrapt en niet blind in het aanbod hebben geknipt." In 2013 wil Kesteloot in de eerste plaats inzetten op een betere klanttevredenheid.Ā
Opvallend is nog dat de verkoop van het sms-ticket vorig jaar een hoge vlucht nam.Ā Er werden liefst 80% meer van deze tickets verkocht. Ook het aantal unieke gebruikers is fors gestegen.
In 2012 is ook een recordaantal reizigers gecontroleerd, 1,73 miljoen om precies te zijn. Het aantal pv's voor zwartrijden steeg met 23% tot 50.225. Ook in 2013 wil De Lijn zwartrijden blijven aanpakken. Het is de bedoeling om nog eens 90.000 reizigers extra te controleren.