"Povere algemene kennis schuld van amerikanisering"

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) is niet verrast door het gebrek aan algemene kennis van de studenten lerarenopleiding. Smet vindt dat niet normaal maar wijst naar de oppervlakkigheid in de hele samenleving. Volgens hem wacht er het onderwijs, de ouders maar ook de samenleving zelf een belangrijke taak.

Uit een onderzoek van de Katholieke Hogeschool Limburg blijkt dat het slecht gesteld is met het algemene kennisniveau van de studenten in de lerarenopleiding. Vooral aardrijkskunde en geschiedenis, maar ook politiek en kennis van de sociaal-economische thema's blijken een pijnpunt.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet vindt dat niet normaal maar toont zich ook niet erg verrast. De resultaten zijn volgens hem een weerspiegeling van de oppervlakkigheid in heel de samenleving.

"Het ligt voor een stuk ook bij de ouders. Wat wordt er besproken rond de koffietafel, waar is men mee bezig. Als men meer met filmsterren bezig is dan met politiek en het gebeuren daarrond dan zal men ook minder parate kennis hebben", aldus Smet. "De veramerikanisering van onze samenleving is op dat vlak geen goede evolutie."

Tegelijk wijst de minister van Onderwijs erop dat het profiel van de studenten lerarenopleiding veranderd is. "Vroeger waren er meer jongeren met een academisch profiel die ervoor kozen om leraar te worden. Nu is die instroom breder."

Maar Smet wil de zaak niet blauwblauw laten. "Het is de opdracht van ons allen om daar iets aan te doen: en dan gaat het niet alleen om het onderwijs en de ouders maar ook heel de samenleving, en dus ook de media", stelt hij.

Nog volgens de minister wordt de hervormde lerarenopleiding volop geëvalueerd. Op basis van die evaluatie zal de opleiding bijgestuurd worden, luidt het. Daarnaast worden er ook "beroepscompetenties voor leraren" uitgewerkt. Die competenties moeten beter omlijnen wat leraars in de toekomst moeten kennen en kunnen.

Meest gelezen