TreinTramBus: "Alle geloof in de Fyra verloren"

De Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, ligt stevig onder vuur. De NMBS heeft de Nederlandse Spoorwegen op het matje geroepen, TreinTramBus wil de trein simpelweg vervangen door de oude en de Nederlandse politiek wil van de reserveringsplicht af.

"Nu hebben we wel alle geloof in de Fyra verloren", reageert TreinTramBus scherp. "Vanmorgen is amper 1 van de 4 Fyra's die in Amsterdam vertrok, effectief ook in Brussel aangekomen. 1 is in Brussel-Noord gestrand, 2 andere zijn op Nederlands grondgebied stilgevallen", analyseert TreinTramBus.

"We hebben een voorstel om meteen de problemen te verhelpen", gaat TreinTramBus verder. "Laat de Beneluxtrein weer rijden tussen Brussel en Amsterdam tot er een volwaardig alternatief is."

Als oorzaak ziet de reizigersvereniging de keuze van de goedkoopste producent van treinstellen. Volgens TreinTramBus had de NMBS dit kunnen voorkomen, alleen is "de prijs en niet de betrouwbaarheid het belangrijkste criterium".

"Fyra-vloot Nederlandse verantwoordelijkheid"

De NMBS blijft ondertussen niet bij de pakken zitten. De gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker (foto) heeft vrijdag de Nederlandse Spoorwegen uitgenodigd om tekst en uitleg te geven bij de problematiek.

De top van de NMBS is door al de technische perikelen naar eigen zeggen verontrust en wil vrijdag dus uitleg van de top van de Nederlandse Spoorwegen. Het Fyra-project heeft al voor heel wat getouwtrek gezorgd tussen België en Nederland.

De NMBS wijst erop dat de technische mankementen zich voordoen bij "Fyra-treinstellen die in het bezit zijn van de Nederlandse Spoorwegen". Ook staat de NS-dochter Hispeed in voor het technische beheer van de Fyra-vloot.

"Stoel reserveren is keuze, geen plicht"

Ook in de Nederlandse politieke wereld is er heel wat ongenoegen over het Fyra-project. Zo zijn veel Nederlandse partijen het erover eens dat de reserveringsplicht op de Fyra afgeschaft moet worden.

"Het moet een keuze zijn om een stoel te reserveren en geen plicht", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. De SP doet er nog een schepje bovenop en wil ook de toeslag op de snelle trein afgeschaft zien.

Meest gelezen