Vooral kansarmen kopen op krediet

Vooral mensen met een laag inkomen kopen steeds meer op krediet, bijvoorbeeld via kaarten in de supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van staatssecretaris voor Armoedebestrijding Philippe Courard (PS).

Courard (kleine foto, PS) liet twee studies uitvoeren. De eerste ging na of reclame rond kredietopening sociaal verantwoord is, de tweede onderzocht hoe kredietopening gebruikt wordt door financieel zwakkeren.

Belangrijkste conclusie: de kredietopening (ook wel doorlopend of hernieuwbaar krediet genoemd) wint aan populariteit, vooral bij financieel zwakkeren.Ā Zij zijn bijzonder vatbaar voor het positieve beeld dat vaak in de reclame rond kredietopeningen geschapen wordt. Tegelijk zijn zij het die in de eerste plaats blootgesteld worden aan de risico's van overmatige schuldenlast: 44,9% erkent betalingsachterstanden te hebben.

Bijna 60% van de ondervraagde personen die over een kredietopening beschikken, gebruikt die voor dagelijkse aankopen in de supermarkt en 8,3% om energiefacturen mee te betalen.

Courard wil "vermijden dat de kredietopeningen door sommige instanties worden voorgesteld als een oplossing voor het armoedeprobleem, maar in werkelijkheid ervoor zorgen dat de mensen nog meer in de armoede terechtkomen."

Het RĆ©seau Financemant Alternatif (RFA), dat de studies uitvoerde, pleit voor een verbod van de koppeling tussen krediet en aankoop, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. De consument moet ook beter geĆÆnformeerd worden over de kosten en de risico's van kredietopeningen.

Meest gelezen