Mechelen wil autoluwe binnenstad verder uitbreiden
Mechelen heeft vanaf nieuwjaar een nieuw schepencollege van Open VLD-Groen-M+, N-VA en CD&V. De nieuwe bestuursploeg stelde een 370-puntenplan op. Burgemeester Somers spreekt daarbij van een focus op een groen beleid met aandacht voor ondernemerschap en heel wat sociale aspecten, zoals de creatie van 400 sociale huur- en koopwoningen.
Een opvallend idee is om de huidige, autoluwe binnenstad te vergroten. "We stellen daarvoor een mobiliteitsplan op," zegt Somers, "met meer autoluwe delen in wijkkernen en ook wijkcirculatieplannen. In de Mechelse binnenstad wordt het autoluwe gedeelte uitgebreid, maximaal met de Ijzerenleen en een deel van de Onze-Lieve-Vrouwestraat."
Op de opmerking dat de handelaars daar niet opgezet met het plan zullen zijn, antwoordt de burgemeester dat hij veel wil overleggen, maar dat er soms ook duidelijke, politieke beslissingen genomen moeten worden.
Mechelen moet volgens het nieuwe schepencollege ook aandacht hebben voor onder meer de vergrijzing, de klimaatproblematiek en een financieel gezond en zuinig stadsbestuur.
Bij de voorstelling van het nieuwe schepencollege raakte bekend dat Kristof Calvo (Groen) over twee jaar schepen van Cultuur, Toerisme en Kunstonderwijs kan worden. Hij is daarvoor voorgedragen door zijn partij. Hij zou dan Frank Nobels vervangen, die over twee jaar twintig jaar schepen geweest zal zijn.
"De goesting is er alleszins. Zo zal ik volgend jaar al de vzw Mechelse Feesten leiden. Ik kan echt niet aan de zijlijn staan en wil iets iets voor Mechelen betekenen," zegt Calvo.
Een andere opvallende nieuwkomer in het Mechelse schepencollege is Bart De Nijn (N-VA). Hij is momenteel gedeputeerde bij de provincie Antwerpen, maar verkiest in Mechelen het ambt van schepen voor Openbare Werken op te nemen.