Brave Little Belgium

Met "Brave Little Belgium" wil Canvas een sterke bijdrage leveren aan de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. Waar "In Vlaamse Velden" het verhaal van de Groote Oorlog in een fictievorm bracht, toont "Brave Little Belgium" de historische werkelijkheid. Scenarist en regisseur Mark De Geest vertelt hoe het project werd wat het is.

Zomer 2013. Samen met Sophie De Schaepdrijver en het opnameteam van "Brave Little Belgium" doorkruis ik Vlaanderen en omstreken. Een tocht die leidt langs de plaatsen, waar de Eerste Wereldoorlog zich afspeelde, of waar de herinnering aan deze oorlog nog steeds tastbaar is. We houden halt bij vroegere slagvelden of fortificaties, bij oorlogsmonumenten of militaire begraafplaatsen.

De tocht leidt ons dwars door Vlaanderen: van het grensdorpje Gemmenich in de Voerstreek - waar in de vroege ochtend van 4 augustus de Duitsers ons land binnenvielen, tot aan de IJzer - waar het Belgische leger na drie maanden felle strijd het Duitse leger tot staan wist te brengen.

Onderweg passeren we tal van plaatsen, die in de eerste oorlogsmaanden een belangrijke rol speelden: fort Loncin (foto) bij Luik (waar bijna 150 soldaten onder het puin werden bedolven – en niet 300 zoals vaak wordt vermeld), het Limburgse stadje Halen (waar de Duitse ruiterij haar tanden stuk beet op Belgische infanteristen), "martelaarssteden" als Leuven (door Duitse troepen in brand gestoken en vernield) en Tamines (waar bijna 400 burgers door de Duitsers worden vermoord).

Op stap met Dr Sophie De Schaepdrijver

Op al die plaatsen houden we halt en maken filmopnamen van hoe de plek er nu - 100 jaar na de dramatische oorlogsgebeurtenissen - uitziet. Dr. Sophie De Schaepdrijver vertelt ter plaatse wat er zich op die plekken precies afspeelde.

Zij is de geknipte "host" om het oorlogsverhaal van "Brave Little Belgium" te vertellen: 15 jaar geleden schreef zij met "De Groote Oorlog – het koninkrijk België tijdens de Eerste Wereldoorlog" het hedendaagse standaardwerk over deze oorlog en zette dit thema definitief op de kaart.

We zijn dus op stap met dé Belgische autoriteit ter zake, die bovendien een prima vertelster blijkt te zijn: zij doceert moderne Europese geschiedenis aan de Pennsylvania State University (USA) en is duidelijk gewend een jong publiek voor een historisch onderwerp te interesseren.

Onze tocht leidt ons ver buiten Vlaanderen

Sophie vertelt het oorlogsverhaal in al zijn aspecten, militair zowel als burgerlijk. De grote lijnen van de geschiedenis worden afgewisseld met persoonlijke verhalen, de gebeurtenissen in België worden gekaderd in de grotere, internationale context.

Onze tocht leidt ons trouwens ver buiten Vlaanderen: onder meer naar de vluchtelingenkampen in Nederland (waar tienduizenden Belgen vier jaar lang een veilig onderkomen vonden) en naar de Franse slagvelden aan de Somme en rond Verdun (waar honderdduizenden jonge levens abrupt eindigden/foto).

In de Europese hoofdsteden vertelt Sophie hoe de oorlog in de zomer van 1914 plotseling heel concreet werd. We bezoeken zowel de brug in Sarajevo, waar in juni 1914 de eerste schoten vielen, als de Spiegelzaal in Versailles, waar precies vijf jaar later de vrede werd getekend.

Het verhaal is 100 jaar oud, maar de vertelling eigentijds

De opnamen die we samen met Sophie maken, vormen het hoofdbestanddeel van de vierdelige Canvas-serie, die voor het eerst in Vlaanderen het overkoepelende verhaal van de Groote Oorlog in ons land vertelt. Het verhaal van een brute invasie, het dagelijkse leven tijdens de bezetting, de lange strijd in de loopgraven, de moeizame weg naar de vrede.

Het verhaal dat we vertellen is 100 jaar oud, maar de vertelling die we maken is eigentijds. Natuurlijk tonen we historische foto’s en filmfragmenten om het verhaal zo tastbaar mogelijk te maken.

Daarnaast maken we maximaal gebruik van hedendaagse beeldtechnieken: met een aparte cameraploeg doe ik de reis met Sophie nog eens kort over om luchtopnamen te maken van de meest indrukwekkende plaatsen, die we bezochten. We gebruiken daarvoor een onbemande hexacopter – een ‘drone’ -met zes propellers, die nooit voorheen getoonde opnamen maakt, zowel vanop lage als hoge hoogtes.

Intussen werkt een grafisch team aan de realisatie van een aantal 3D-kaarten, die een duidelijk inzicht moeten geven in de machtsblokken van Europa, militaire plannen, tactische bewegingen, etc.

Datzelfde team werkt ook aan de productie van een serie CGI-sequenties, die het hedendaagse landschap terug in de tijd projecteren en duidelijk maken hoe de oorlog eruitzag.

Impact van de oorlog op de samenleving van vandaag

Om de hedendaagse look & feel van de serie nog te versterken, kiezen we later geen klassieke, dramatische muziek, maar opteren we voor hedendaagse filmcomponisten als James Howard (The Sixth Sense, The Hunger Games) en Alan Silvestri (Forrest Fump, Back to the Future).

Met al die elementen samen vertelt "Brave Little Belgium" niet alleen het historische verhaal van de Groote Oorlog, maar geeft ook inzicht in wat oorlog werkelijk is en toont bovendien welke impact deze oorlog tot op de dag van vandaag heeft op onze samenleving.

De vierdelige reeks "Brave Little Belgium" kunt u vanaf dinsdag 5 augustus om 21.45 uur volgen op Canvas.

Meest gelezen